«فروشنده»؛ فیلمی که خاص و عام دوستش دارند | ARYAEmusic.IR | بروزترین مرجع موسیقی و دانلود آهنگ در ایران | آهنگ جدید | جدیدترین آهنگ ها | دانلود موزیک | دانلود موسیقی ایرانی | دانلود آهنگ خارجی | دانلود رایگان آهنگ | آریایی موزیک

وبگردی

برابری مورینیو با رکورد فرگوسن و کلاف
برانکو پُرتلاش، نگران و خندان
سرمربی تیم دژاگه برکنار شد
جشن تک نفره زلاتان با جام قهرمانی
مورینیو: دلیلی برای جشن گرفتن ندارم
زلاتان: گفته بودم با یونایتد قهرمان می‌شوم
سیمئونه: بارسلونا لایق پیروز شدن نبود
سلفی اهوازیها در ورزشگاه جاسم بن حمد
انریکه: رقیب مستقیم قهرمانی را شکست دادیم
منچستریونایتد قهرمان جام اتحادیه شد
قلعه‌نویی سفیر بیماری‌های نادر شد
نیمکت‌نشینی انصاری‌فرد مقابل تیم سابق
پتکی بر جمجمه ما
جایگاه ایران در رتبه‌بندی دولت الکترونیک
اولین خورشید گرفتگی سال 2017
معرفی پورشه پانامرا توربو اس ای هیبریدی 2018
الزام شبکه های اجتماعی خارجی به دریافت مجوز
ستاره فوتبال ژاپن خیال بازنشستگی ندارد!
آیا دید و بازدیدهای فامیلی تعطیلات را خراب می‌کند؟
نورافکن، مامور مهار ستاره التعاون
پیروزی دشوار میلان در زمین ساسولو
یک رکورد تاریخی جدید در انتظار رئال مادرید
کاریکاتور: کدام یک تیر دروازه است؟!
وقتی نبود بیل به نفع رئال تمام می‌شود!
حکایت دو خبرنگار از آخرین دیدار با رانیری
به بهانه اسکار؛ رونالدو و لستر بهترین‌های 2016
مینیوله: لیورپول بدون سوارز، تیم بهتری است
گزارش تمرین استقلال

بی کلام

« FG Top 10 February 2017 » موسیقی الکترونیک پر انرژی از لیبل Big Toys Production

Download this album

« انتقام جو » آلبوم موسیقی حماسی پر انرژی از گروه Volta Music

Download this album

« تکنوازی گیتار » آلبوم گیتار کلاسیک زیبایی از په‌په رومرو

Download this album

دو قطعه بسیار زیبا از موسیقی فیلم « نویسنده » اثری از حسین بیدگلی

Download this album

« پرتره ترانه سرایان » موسیقی بیکلام سینمایی از لیبل Chappell Grand Stage

Download this album

« بتهوون در اسپا » آلبوم کلاسیکال آرامش بخشی از لیما موزیکا

Download this album

« موسیقی و رمانس » آلبوم موسیقی بیکلام عاشقانه از مانوئل

Download this album

« مکانیزم مقابله » پیانو کلاسیکال آرام و دلنشینی از گرت بروک

Download this album

« تم ها حماسی » آلبوم منتخبی از برترین موسیقی فیلم ها با اجرای گروه London Music Works

Download this album

« دنیا بدون تو کمی تنهاتر است » آلبوم امبینت تفکر برانگیزی از گلاسیس

Download this album

« شفای جنگل » آهنگ های آرامش بخش بیکلام از لیبل Real Music

Download this album

« Wedding Essential » آلبوم منتخبی از برترین آثار کلاسیک با اجرای گروه The Avalon Consort

Download this album

« تکامل » آلبوم پیانو کلاسیکال آرامش بخشی از آنگوس جی. دابلیو. مکری

Download this album

« جزر و مد بیدار » آلبوم پیانو کلاسیکال زیبایی از آنگوس مکری

Download this album

«فروشنده»؛ فیلمی که خاص و عام دوستش دارند


خلاقیت فرهادی در حرکت موازی میان داستان اصلی فیلم و نمایشنامه آرتور میلر است. آنقدر هنرمندانه میان این دو پرسه می‌زند که مبهوت هنر قصه‌نویسی وی می‌شویم.

متن خبر


روزنامه شهروند - ماهان تنکابنی: خلاقیت فرهادی در حرکت موازی میان داستان اصلی فیلم و نمایشنامه آرتور میلر است. آنقدر هنرمندانه میان این دو پرسه می‌زند که مبهوت هنر قصه‌نویسی وی می‌شویم. ارتباط میان داستان اصلی فیلم و تئاتر در فیلم کاملا محسوس است؛ نقاشی‌های نیمه‌کاره فرزند صاحبخانه قبلی روی دیوارها که توسط پسربچه (صدرا) ادامه پیدا می‌کند، جالب این‌که مادر هردویشان بدکاره‌اند؛ فقط یکی (آهو) در داستان اصلی است (که هیچ‌وقت هم نشان داده نمی‌شود اما حضورش همیشه در محل زندگی دو کاراکتر اصلی حس می‌شود) و دیگری در نقش فرانسیس در نمایشنامه.
 
 
 
جوراب پاره‌ای که از گناهکار در منزل زوج اصلی می‌ماند و لحظاتی بعد در صحنه‌ای از تئاتر، لیندا - همسر ویلی - درحال دوختن جوراب همسرش است. همچنین دیالوگ‌ها و واکنش‌های افراد نسبت به حوادث در زندگی واقعی که در نقش‌شان روی صحنه تاثیرگذار است و بسیاری از نکات رفتاری شخصیت‌های تئاتر و آدم‌های قصه به‌طور مشترک رخ می‌دهد.
 
فروشنده یکی از هوشمندانه‌ترین فیلمنامه‌های چند‌ سال اخیر سینماست که پوشش جامع تمام زیر و بم کاراکترهایش به بهترین شکل خلق شده‌اند. شهاب حسینی در نقش عماد بهترین عملکرد دوران بازیگری‌اش را نشان می‌دهد، لحظه‌ای نمی‌یابید که از نقش خود بیرون برود. حسینی هنر نقش‌آفرینی عمیقش را در سطح جهانی می‌گستراند و به گمانم در سال‌های اخیر کم‌نظیر است.
 
او ‌کاملا عماد است؛ مردی اخلاق‌گرا و متین که در پایان به شبه‌جنونی درونی می‌رسد. ترانه علیدوستی در نقش رعنا موثر عمل می‌کند و در سکانس‌های حضورش در کنار حسینی، چندان کم نمی‌آورد و روند فیلم را دچار سکته نمی‌کند. بابک کریمی، مرد نقش دوم فیلم است که در عین خنثی بودن وزنه بزرگی است که صحنه را در هر لحظه حضورش مزین ‌می‌کند.
 
 
 
آدم‌های فرهادی اسرایی هستند که در بند میان دنیای مدرن و سنتی در آستانه نابودی قرار می‌گیرند. مسائلی نظیر فروپاشی ارزش‌های اخلاقی و آبرو و دگردیسی فردی به شدت به قصه تزریق شده است و طبق معمول آثار متاخر فیلمساز، «قضاوت» محور حوادث آن است. انسان‌های حاضر از ذات خود فاصله می‌گیرند و بحران هویت گریبانشان را می‌گیرد. نگاه تند فرهادی، لودری است سرکوبگر که جهان را متلاشی کرده است، باید دنیا را کوبید و از نو ساخت، چرا که جامعه، روان انسان‌هایش را دریده و حتی آثار خونش هم در مسیر راه‌پله‌ها جاری است.
 
 این‌که کارگردان در خلق اثری اجتماعی - روانشناسانه، فوق‌العاده ظاهر شده بحثی است که با پیوند به افکار ناب نمایشنامه میلر جان بیشتری می‌گیرد؛ جهان‌بینی فیلسوفانه در سرتاسر قصه سایه افکنده، خودگمگشتگی بشر همه جا حضور دارد، بدین‌سبب پای کاراکترها می‌لغزد و شخصیت‌های پارادوکسیکالی خلق می‌شود که دنیای فرهادی را پر از تناقض می‌کند. تناقض‌هایی که برگرفته از چرخش نگرش فرد میان سنت و مدرنیته و تفاوت نگاه زن و مرد در شیوه انتقام‌گیری و تأدیب کردن است.
 
 
 
عماد و رعنا میان زندگی و نمایش گم‌ شده‌اند؛ شخصیتشان متاثر از داستان زندگی است که تحول درونی میان نمایشنامه و نمایش زندگی حقیقی رخ می‌دهد. درواقع عماد فروشنده‌ای است که می‌خواهد در رویاهایش سیر کند و دقیقا کابوس سرسام‌آورش هم هست که نمی‌گذارد راحت باشد، چرا که آدمیت خود را در معرض تاریکی می‌بیند و در نتیجه برای مبارزه با دنیا مجبور می‌شود اخلاقیات را بفروشد. اما این‌که آیا عماد اشتباه عمل کرده یا درست، همان بحثی است که دوگانگی سوال‌برانگیز حاکم بر جهان را معنا می‌بخشد.
 
به‌ناگه احساس می‌کنیم که روح خانه «مستاجر» (١٩٧٦) رومن پولانسکی در فضای خانه دوم فروشنده فرهادی پدیدار می‌شود و زوج داستان را به دورترین جهنم ممکن در جامعه می‌برد؛ جایی که هیچ‌کس صدایشان را نمی‌شنود. گویی این کابوس تقاص گناه زیستن در این دنیاست و انسان باید پوست بیندازد تا هویتش از حالت منجمد به شکلی متغیر و شناور براساس شرایط عوض شود؛ لذا کهولت برخی تفکرات افراطی در دنیایی مدرن بیشتر نمایان می‌شود و بالطبع بخشش در این قصه بسیار با آداب فرهنگی قدیمی ما فاصله دارد و همین دوگانگی مبالغه‌آمیز است که زمینه خشونت را در جهان امروز فراهم می‌کند.
 
 
 
به‌راستی فیلم فروشنده از جایی آغاز می‌شود که فیلم تمام می‌شود. از این لحظه به بعد مخاطب به فکر فرومی‌رود. مضمون آبروریزی و آبروداری سخن اصلی فیلم است که ذهن بیننده را درگیر می‌کند. مقری مستحکم در جامعه ساخته شده و هرکس می‌رسد می‌خواهد در این مقر خودساخته از رفتارش دفاع کند و به نحوی در صورت لزوم انتقام بگیرد یا آبروریزی کند. فرهادی به همراه لشکر اندکش با قدرت به دل این نگرش مستحکم می‌زند و مقر بی‌آبرویی را هدف می‌گیرد.
 
نگاه به فیلم از دریچه نگاه حسین جعفریان (مدیر فیلمبرداری) لذت‌بخش است. او می‌داند با تصاویرش چطور می‌تواند میخکوبمان کند. همچنین تدوین کم‌نظیر‌ هایده صفی‌یاری در هر لحظه گرما و انرژی خاصی به فضای سرد و تاریک فیلم می‌بخشد.
 
واپسین اثر فرهادی سمبل‌هایی در دلش دارد که مفهومی ژرف از فروشنده را القا می‌کند. عماد، فروشنده میلر است که در فرآیندی دیالکتیکی میان کابوس و حقیقت معلق مانده وتنبیه کردن خاطی را به شکل ریختن آبروی وی تنها راه‌ رسیدن به آرامش می‌پندارد. فروشنده فرهادی در آخر می‌میرد اما به نظر می‌رسد مرگ او مرگ هویت بشر دنیای معاصر را نمایان می‌کند که در بستر ماهیت‌شناسی قصه، درگیر نوعی خودشناسی می‌شود.
 
 
 
شناختی که ادراک عمیق آن، روانکاوی اجتماعی می‌طلبد. میزانسن در این اثر غوغا می‌کند (به‌خصوص صحنه‌هایی که در خانه دوم اوایل فیلم و خانه اول در اواخر فیلم می‌بینیم). فرهادی داستانش را به بهترین فرم می‌سازد و با کنترل استادانه بر ضرباهنگ فیلم و همچنین زمان‌بندی فوق‌العاده وی در تعلیق‌ها، هنر کارگردانی را به رخ مخاطب می‌کشد و اینجاست که قدرت برتر و ظرفیت متعالی سینمای کنونی ما بار دیگر به دستان او می‌افتد. او‌ به‌خوبی می‌داند چگونه نفس را در سینه مخاطب حبس کند. سکانسی را که عماد فرد گناهکار را حبس می‌کند، به یاد بیاورید. کارگردان با بهره‌گیری از تدوین خوب و میزانسن‌های کم‌نظیرش بیننده را مسحور می‌کند.
 
نوع داستان‌گویی فرهادی و مقدمه‌چینی طولانی اما باظرافت وی شکاف‌های در و دیوار خانه و روابط ساکنانش را دریده است و پایان‌بندی منحصر به فردش، فضای کلی اثر را دچار نوعی تحول اساسی می‌کند. خانه ظاهرا تخریب شده ابتدایی اکنون خالی است، اما خانه دوم پر شده از آدم‌هایی که از درون تهی شده‌اند. بدین‌سان است که جامعه در جوار مدرنیته به لرزه درآمده و ترک‌ می‌خورد و به همین سبب هم کنشگر آلوده به گناه، باید در همین مکان تقاص گناهش را پس دهد.
 
در پایان کار عماد و رعنا می‌روند تا زیر نگاه سنگین حضار نقششان را بازی کنند. اما به نظر می‌رسد این بار روی سن، این روایت فرهادی است که اجرا می‌شود، چرا که زوج داستان درحال نقاب زدن و قدم‌ گذاشتن در عرصه دیگری هستند که فی‌الواقع همان دنیاست.
 
 
 
فرهادی می‌فهمد که جامعه امروزه بیمار است و می‌داند که‌ علاجش چیست (طرح مسأله و نشان دادن واقعیات به مردم)، لذا دست روی هر موضوع دردناک انسانی که می‌گذارد تماشاگر را مدهوش می‌کند.
 
در این حال است که سمبل‌های فرهادی معنا می‌یابند، از لرزش ساختمان در ابتدا بگیرید تا محیط نورانی و رنگین نمایش در پایان که نوعی تضاد درونی را خلق می‌کنند. تضادی که از اعماق تاریکی‌های جامعه‌ای واقعی و نمایشی جان‌بخش و محزون از حقیقت مطلق پدید می‌آید. تنها مکانی که دیگر امن نیست درون خانه‌هاست، نگرش انتقادی فیلمساز همین‌جاست که نمایان می‌شود. جایی که راه‌پله‌ها بارها نشان داده می‌شود تا فراز و فرودهای شخصیت آدم‌های فیلم در این آمد‌و‌شدها نمایان شود.
 
 
 
رفتارشناسی فیلمساز به شکلی موشکافانه معنای جامع‌تری می‌گیرد و آن هم قضاوت اشخاصی است که خود اسیر دنیای متشنج‌شان شده‌اند و قضاوت را دریچه‌ای برای گریز از مهلکه می‌بینند. تطور شخصیت عماد و حسرت دوران خوش وی درواقع تطور شخصیت فروشنده میلر است و این تحولات، ماحصل جهان سست و متغیر خودساخته است. تغییر درونی عماد از یک انسان مدرن و کشش وی به سنت‌های منسوخی که در این قصه اگر این تحول صورت گیرد، خشونت به بار می‌آورد، همین لحظه «گاو» غلامحسین ساعدی تداعی می‌شود که عماد همان ابتدا می‌گوید که آدمی به تدریج گاو می‌شود.
 
در مجموع شاهد شاهکار دیگری در سینمای ایران از فرهادی هستیم، اما این‌بار مقداری تعلیق و معما وارد قصه می‌شود که فضای داستان را متفاوت‌تر جلوه می‌دهد، چون معمای هستی که برای بشریت همچون پازلی است ناشناخته که تنها تکه‌هایش قابل دیدن است، اما خلق موقعیتی شکوهمند برای بازآفرینی ارزش‌های گرانمایه اخلاقی نداریم، چرا که تا غرق رویاهایمان می‌شویم مُردن ایمن‌ترین رفتارهاست و از همین‌روست که فروشنده می‌میرد، زیرا فرار جاودانه از هستی، شاید آخرین روشی باشد که انسان امروز قادر می‌شود با ظاهری جدید و در کالبدی نمادین زندگی را بار دیگر تجربه کند.

دیدگاه ها

آخرین اخبار موسیقی

پیام تسلیت مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای درگذشت استاد حسین طیبی پیشکسوت موسیقی مازندران
تصنیف پرنده با آواز «شهرام ناظری» و آهنگسازی «نوید دهقان» منتشر می‌شود
برگزاری رسیتال فلوت «آذین موحد» با همراهى پیانو «آرپینه ایسرائیلیان»
رضا یزدانی برای کودکان استقلال یافته بهزیستی خواند!
«طلیعه کامران» باز هم در بیمارستان بستری شد
پیام تسلیت مسئولان برای پدر ساز بومی «لَله‌وا»
سمفونی «جهان‌پهلوان تختی» رونمایی شد
«نی کوبه» در نیاوران کنسرت می دهد
آلبوم «تلنگر» منتشر شد
حامی: داد می‌زنم تا حقم را بگیرم!
آلبومی تازه از «محمدرضا درویشی» در راه است
«هفت جان» اسفند شنیدنی می‌شود
مزارت سخت پیدا می‌شود استاد ...
بزرگداشت استاد «حسین دهلوی» برگزار می‌شود
«ازدحام سكوت» روايتی از غزليات ارفع كرمانی منتشر می‌شود
فراخوان دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران منتشر شد
جنجال دو دیوانه!
حامی: داد می‌زنم تا حقم را بگیرم!
لوریس چکناواریان: هر روز عشق را تجربه می‌کنم
«حسین طیبی» از بزرگان موسیقی نواحی خطه مازندران درگذشت
مارتین کولشتت: موسیقی‌ام را نوعی موسیقی فیلم می‌دانم
تور کنسرتهای اروپایی «حسین علیزاده» و «مجید خلج» برگزار می‌شود
«سه قطعه از حسین دهلوی» برای پیانو منتشر شد
افلیا پرتو: وجودم در شاگردانم تکثیر شده است
رهبر ارکستر جوانان جهان بازهم مسترکلاس برگزار می‌کند
اعتراض ۶۵ نویسنده و موسیقیدان جهان به فرمان ضداسلامی ترامپ
دوئت «همای» و «عالیم قاسم‌اف» اجرا می‌شود

آخرین اخبار سینما

«کابوس حضرت ‌اشرف» یا وقتی که عبرت نمی گیریم
و اسکار تعلق می‌گیرد به...
و اسکار تعلق می‌گیرد به...
خودنمایی کامپیوترهای رنگین در عصر تبعیض نژادی
درباره «آرتور آراستگيسان» و سينمايش
درباره «آرتور آراستگيسان» و سينمايش
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (416)
فیلم «شیر»؛ داستان دیگری از فقر و حسرت و آرزو
ایرادهای فیلمنامه ای در فیلم های اسکاری
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (414)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (416)
کارگردان «ماجرای نیمروز»: سیمرغ نگرفتم، خیالم راحت شد
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (415)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (414)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (413)
«هیولاهای شگفت انگیز»، وارث شایسته هری پاتر
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (414)
«هیولاهای شگفت انگیز»، وارث شایسته هری پاتر
گفت‌وگو با کیسی افلک، ستاره «منچستر کنار دریا»
نابغه ای که با «شیون» سینمای کره را زنده کرد
اسکار 2017؛ پیشتازی یک موزیکال در سال بازگشت سیاهان
جواد عزتی: تماشاگر را عشق است
گفت‌وگو با کیسی افلک، ستاره «منچستر کنار دریا»
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (412)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (411)
بهترین فیلم هایی که از بازی های ویدئویی ساخته شده اند
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (411)
ماجرای نیمروز، چگونه پدیده جشنواره امسال شد؟
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (411)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (410)
بهترین‌ها و بدترین‌های سینمای ‌2016 از نگاه مجله «تایم»