«جیم جارموش» از سینمای جارموش می گوید | ARYAEmusic.IR | بروزترین مرجع موسیقی و دانلود آهنگ در ایران | آهنگ جدید | جدیدترین آهنگ ها | دانلود موزیک | دانلود موسیقی ایرانی | دانلود آهنگ خارجی | دانلود رایگان آهنگ | آریایی موزیک

وبگردی

علت بلاک شدن فایل های جاوا در Gmail
مدل بعدی Hololens سال 2019 عرضه می‌شود
پایان انتظار رئالی ها برای دیدن مثلث BBC
کشف گونه ای از قورباغه به اندازه ناخن انگشت
کاریکاتور: لیونل مسی و اهرام ثلاثه مصر!
آيت‌ الله جنتی 91 ساله شد
نخستین سینمای VR IMAX جهان راه اندازی شد
آشپزی گیلانی با نعیمه نظام دوستِ دوست داشتنی
شرط دولت برای کمک به پیام رسان های داخلی
مغز معتادان آهن ذخیره می کند
عکس‌های جدیدی از گوشی Moto G5 لو رفت
شلیک مسلمان به قلب جده
ایرادهای فیلمنامه ای در فیلم های اسکاری
آشپزی گیلانی با نعیمه نظام دوستِ دوست داشتنی
بازیکن سابق پرسپولیس به لیگ یک یونان رفت
اندی وارهول، نقاشی که از نقاشی متنفر بود
خریدهای اینترنتی عید را آگاهانه انجام دهید
تسکین درد با زهر حلزون
خیز بوگاتی شیرون برای یک رکورد شگفت‌انگیز
آینۀ 10هزار کیلومتری!
ویژگی های شگفت انگیز دوربین گوشی LG G6
دکوراسیون اتاق خواب با بتن، متریال محبوب قرن 21 (1)
10 سال از گل با ارزش «نکو» در اروپا گذشت
نگاهی به خانه‌ی کودکی های «دونالد ترامپ»
نکات مهم در تهیه کباب کوبیده
نقش تبلیغات در بازاریابی
با «آرتور شوپنهاور» آشنا شوید
فریز و بوتاکس صورت، ارزش دارد؟

بی کلام

« انتقام جو » آلبوم موسیقی حماسی پر انرژی از گروه Volta Music

Download this album

« تکنوازی گیتار » آلبوم گیتار کلاسیک زیبایی از په‌په رومرو

Download this album

دو قطعه بسیار زیبا از موسیقی فیلم « نویسنده » اثری از حسین بیدگلی

Download this album

« پرتره ترانه سرایان » موسیقی بیکلام سینمایی از لیبل Chappell Grand Stage

Download this album

« بتهوون در اسپا » آلبوم کلاسیکال آرامش بخشی از لیما موزیکا

Download this album

« موسیقی و رمانس » آلبوم موسیقی بیکلام عاشقانه از مانوئل

Download this album

« مکانیزم مقابله » پیانو کلاسیکال آرام و دلنشینی از گرت بروک

Download this album

« تم ها حماسی » آلبوم منتخبی از برترین موسیقی فیلم ها با اجرای گروه London Music Works

Download this album

« دنیا بدون تو کمی تنهاتر است » آلبوم امبینت تفکر برانگیزی از گلاسیس

Download this album

« شفای جنگل » آهنگ های آرامش بخش بیکلام از لیبل Real Music

Download this album

« Wedding Essential » آلبوم منتخبی از برترین آثار کلاسیک با اجرای گروه The Avalon Consort

Download this album

« تکامل » آلبوم پیانو کلاسیکال آرامش بخشی از آنگوس جی. دابلیو. مکری

Download this album

« جزر و مد بیدار » آلبوم پیانو کلاسیکال زیبایی از آنگوس مکری

Download this album

« یلدا 95 » آلبوم موسیقی بی کلام ایرانی ویژه شب یلدا

Download this album

«جیم جارموش» از سینمای جارموش می گوید


جیم جارموش، یکی از موفق‌ترین فیلمسازان مستقل تاریخ سینماست. کمتر علاقه‌مند جدی سینمایی را پیدا می‌کنید که با این جمله مخالفت کند.

متن خبر


روزنامه صبا - ترجمه از سمیرامیس بابایی: جیم جارموش، یکی از موفق‌ترین فیلمسازان مستقل تاریخ سینماست. کمتر علاقه‌مند جدی سینمایی را پیدا می‌کنید که با این جمله مخالفت کند. جارموش هر سه تا چهار سال یکبار فیلم می‌سازد و با تمام شهرت و طرفدارانی که دارد هنوز هم با مشکلات مالی زیادی برای ساخت آثارش روبه‌روست. هیچ‌گاه در نظام استودیویی دوام نیاورده و شکل متفاوت آثارش گرچه برای او آوازه‌ای منحصربه‌فرد به‌وجود آورده ولی باعث استقبال مردمی از آثارش نشده است.
 
 
 
جارموش حتی طرفداران سرشناسی در نقاط مختلف جهان دارد که از وی الگوبرداری کرده‌اند و به‌اصطلاح دنباله‌رواش بودند اما او نیز مانند دیگر فیلمسازان خاص آمریکایی چون وودی آلن و دیوید لینچ مشکلات مالی عجیبی دارد و بودجه اولیه فیلم‌هایش به‌راحتی تهیه نمی‌شود. در گفت‌وگوی تاکز سعی شده بیشتر از سوال‌های معمول که با هر فیلم تکرار می‌شود و در مورد دنیای متفاوت آثارش است در مورد دنیای متفاوت فیلمساز صحبت شود. شخصی که متفاوت می‌بیند، متفاوت فکر می‌کند و متفاوت فیلم می‌سازد.

شما 40 سال است که در نیویورک زندگی می‌کنید. آیا اکنون خودتان را یک نیویورکی می‌دانید؟

من مدتی طولانی در این‌جا زندگی کردم ولی یک نیویورکی نیستم. من اصالتا اهل آکرون اوهایو هستم که هم‌مرز واشنگتن است. وقتی می‌شنوم کسی می‌گوید نیویورکی هستم یک جوریم می‌شود! من در برلین هم زندگی کردم. عاشق توکیو وهم‌انگیز و زیبا هستم و پاریس را در هنگام بهارش دوست دارم. عاشق رم هستم، عاشق شهرها هستم. من به شهرها ثل کسی که عاشق باشد می‌اندیشم.

شهرها را مثل یک عاشق دوست دارید؟

بله؛ من عشق‌های واقعا زیبایی داشته‌ام و هنوز هم دارم. اما اگر فامیل یا دوستی نداشتم و می‌خواستم بروم در گوشه‌ای از دنیا گم شوم به تنگیر مراکش می‌رفتم. این شهر فستیوالی از موسیقی و فرهنگ است. حس خوبی آن‌جا دارم. عاشق این هستم که خود را در آن‌جا ناپدید کنم. از طرفی قرار است اواخر این سال به مکزیکو‌سیتی بروم. تا به‌حال آن‌جا نبودم. همه دوستانم به من می‌گویند «می‌ترسیم اگر بروی به مکزیکو‌سیتی هرگز دیگر برنگردی» (می‌خندد) بنابراین برای رفتن به آن‌جا بسیار هیجان‌زده‌ام.‌

وقتی در آکرون بودید، سینما در رشد و پرورش فکری شما چه تاثیری گذاشت؟

وقتی در اوهایو بودم فیلم «حمله خرچنگ غول‌پیکر هیولا» را دیده بودم و این‌جور چیزها بود که دوست داشتم، ولی تاثیرپذیری خاصی نبود تا این‌که در سن 20 سالگی برای زندگی به پاریس رفتم و سینما عشق واقعی و بزرگش را در رگ‌های من جاری کرد.آن موقع‌ها من در پاریس به‌مدت 9 ماه دانشجوی انتقالی بودم و تمامی دروسم را ناتمام گذاشتم، برای این‌که هر روز در سینما‌های پاریس بودم!
 
 
 
بین نمایش‌ها در سالن انتظار می‌ماندم و همه فیلم‌ها را از هند و ژاپن و فیلم‌های هالیوودی که حتی نمی‌دانستم وجود دارند می‌دیدم. در آن‌جا بود که ادوارد دیمتریک و یاشوجیرو اوزو و میزوکوچی و موج نوی برزیلی‌ها را کشف کردم! حیرت‌آور بود! نمی‌دانستم که سینما می‌تواند همه این چیزها را داشته باشد. سرم به دوران افتاد و از آن موقع تا به‌حال نیز نایستاده است.

فکر می‌کنید که سینمای مدرن همچنان می‌تواند مثلا مثل داستان‌های اوزو شاعرانه باشد؟

من فیلم‌های فوق‌العاده شاعرانه‌ای دیده‌ام! همچین تیپ فیلم‌هایی را از جاهای مختلفی دیده‌ام.اما من خودم را «آقای جریان اصلی» نمی‌دانم. مشکلی که با استودیو‌های هالیوودی دارم این است که آن‌ها خیلی شلوغ و در م هستند.

منظورتان را شرح دهید؟

آن‌ها از هر چیزی که نتوانند بر روی نمودارها ارزیابی‌اش کنند می‌ترسند. رویکردشان اغلب این‌گونه است که می‌خواهند فیلم شبیه به فیلم «فارغ‌التحصیل» خوانده شود اما مثل فیلم «داستان عشق» ساخته شود. چرا فیلم نمی‌تواند فقط ماهیت خودش را داشته باشد؟ چرا؟ از چه می‌ترسند؟ در نتیجه آن‌ها به‌جای هر نوآوری مدام گور خودشان را زیر‌ورو می‌کنند.
 
گاها یک معجزه است که اثر نوآورانه‌ای از یک سیستم استودیویی بیرون بیاید. آن‌ها از هر چیزی که نشود در بازار فروش تخمینی برایش زد وحشت دارند. چون این صنعت یک تجارت است و ریسک و عدم‌اطمینانِ بسیار بسیار بسیار عمیقی در مورد آن وجود دارد.

ولی استودیوی آمازون که دو فیلم اخیر شما را گرفته است هم کارش تجارت است!

درست است؛ اما مسئله من فهم و درک است. من دوستی فرانسوی دارم که مسئول پخش است و سینه‌فیل هم هست پس وقتی در مورد ژیگا ورتوف به او اشاره می‌کنم او به‌خوبی می‌داند که طرف صحبتش کیست و در چه موردی حرف می‌زند. حالا اگر همین را با یکی از اصحاب هالیوودی در میان بگذارم آن‌ها به من خواهند گفت «کی هست یک مدل روسیه‌ای؟»
 
 
 
آن‌ها نمی‌دانند چه فیلم‌هایی وجود دارند. سام فلر یک‌بار به من گفت این آدم‌ها در لس‌آنجلس قبلا در کار تجارت لباس‌زیر بودند و حالا آمده‌اند و به ما می‌گویند چطوری فیلم بسازیم. این دیگر چه وضعیتی است؟ ولی رابطه من با آمازون درواقع بسیار عالی است.

براساس آنچه گفتید، فکر می‌کنم شما در این مورد بسیار انتظار کشیدید.

نگرانی نخست من این بود که اکران سینمایی می‌خواستم.و دیگر شرکت‌ها سلیقه رو به‌ موجی داشتند. من نمی‌خواستم فیلمی بسازم که در جهت فیلم‌هایی باشد که آن‌ها تقاضا داشتند. گفت‌وگوهای طولانی اولیه‌ای با شرکت فوق در این‌باره داشتم و دیدگاه آن‌ها به‌صورت قابل‌توجه‌ای تغییر کرد. ارتباط تجاری ما راه بسیار متفاوتی از دیگر کارهایم داشته است چون چشم‌اندازها هم متفاوت شده است. من در همه امور مثل قبل مشارکت نمی‌کنم ولی کنترل هنری کاملی بر اثرم دارم.

آیا فهمیدن دید هنری شما دشوار است؟

تامین مالی فیلم دارد دشوار‌تر و دشوارتر می‌شود. بستن یک قرارداد مناسب و معقول هم همین‌طور. من کسب‌و‌کار کوچکی دارم. مستقل هستم و مخارجی کلی دارم. درطول سال‌ها مقداری پول ذخیره کردم و حالا دیگر همه‌اش ته‌کشیده است. چون خودم مخارجم را تامین می‌کنم و هیچ‌کس هم برای بالا رفتنم کمکی به من نکرده است.

برای همین است که شما بعضی‌وقت‌ها نامتان را در فیلم بعضی از فیلمسازان که نیاز به حمایت داشته‌اند قرار داده‌ا‌ید؟

مسئله من این است که اگر آن‌ها فیلم خوبی ساخته باشند خوشحال خواهم شد که نام من بتواند کمک‌کننده باشد اما همیشه به آ‌ها می‌گویم: دنبال من نیایید که برای فیلم‌هایتان توصیه‌ای کنم. من نه به شما یادداشتی می‌دهم و در تدوین فیلم خودم را قاتی نمی‌کنم. من نامم را به شما می‌دهم و بنابراین شما امکان این را می‌یابید که فیلم خودتان را بسازید. این کار را برای یک چندتایی از فیلم‌ها انجام دادم.
 
 
 
دلم می‌خواهد که از بعضی فیلمسازان جدیدِ جالب پشتیبانی کنم تا بتوانند فیلم‌های خودشان را بسازند و توسط جریان موجود مکیده و تفاله نشوند و به آن‌ها گفته‌ام که چطور می‌شود این‌گونه بود. اما از طرفی هم به‌خاطر مضیقه مالی کمک‌های مادی برایم دشوار است. من کار خودم را هم نمی‌توانم خیلی خوب حمایت کنم.

و حالا شما دیگر استطاعت خرید خانه‌ای برای دوران استراحت و بازنشستگی خود را هم ندارید؟

احتمالا نه؛ یک سوراخ موش شاید(می‌خندد) «گریم دنجر» را تقریبا هشت سال پیش شروع کردم و حدود 40هزار دلار پول خودم را خرج کردم و بعد از مدتی فهمیدم دیگر نمی‌توانم اجاره را بپردازم. چه‌کار می‌شد کرد؟ در نتیجه کار را متوقف کردم و « تنها عشاق زنده می‌مانند» را ساختم. بعد یک سرمایه‌گذار خیلی فوق‌العاده پیدا کردم برای گریم دنجر و دوباره کار را از سر گرفتیم؛ درست در همان زمانی که تدوین «تنها عشاق...» را انجام می‌دادیم.
 
بعد دوباه پروژه به‌خاطر ساخت«پاترسون» متوقف شد و بعدش کار را دوباره از سرگرفتیم، درحالی‌که تدوین دو تا کار را با هم انجام می‌دادیم. من از پایین سمت شرق نیویورک از اتاق تدوین گریم دنجر می‌کوبیدم و می‌آمدم به سمت غرب و همه بعدازظهر روی «پاترسون» کار می‌کردم.

آخر سر ارزشش را داشت؟

خیلی به این فیلم افتخار می‌کنم. آدم‌‌هایی که راجع بهشان صحبت کردم اگر نگوییم از بزرگترین بندهای راک‌اند‌رول اما از بهترین‌هایش بودند. من عمیقا آن‌ها را دوست دارم. این فیلم بیشتر از این‌که مستند باشد یک نامه عاشقانه است. وقتی که نوجوان بودم الهام‌بخش بزرگ دوران ما بندهای زیرزمینی‌ام سی5، استوجزها و ولوِت بودند. این‌ها بندهای ما بودند. این‌ها کسانی بودند که ما در موردشون حرف می‌زدیم با ایگی در آن حال‌و‌هوا دوست شدم.
 
ما سال‌های طولانی است که دوست مانده‌ایم و او هشت سال پیش به من گفت« هی مرد اگر کسی بخواهد راجع به استوجزها فیلمی بسازد آن آدم باید تو باشی» به او گفتم «داری از من درخواست می‌کنی که یک فیلم راجع به استوجزها بسازم؟ از فردا شروع خواهم کرد» و همین هم شد.

دیدگاه ها

آخرین اخبار موسیقی

اولین کنسرت «نیما علامه» برگزار می‌شود
اسامی گروه‌های برگزیده فستیوال موسیقی معاصر تهران اعلام شد
نیاوران میزبان گل و صدا می شود!
کنسرت علی زندوکیلی با اجرای قطعات آلبوم «رویای بی‌تکرار» برگزار می‌شود
«سالار عقیلی» به تلویزیون می‌رود
لوریس چکناواریان: هر روز عشق را تجربه می‌کنم
گاو شیرده را دادم و دوتار خریدم
کنسرت زمستانی «علیرضا قربانی» در تالار وحدت برگزار می‌شود
موزیک ویدئو «دیره» از گروه موسیقی «سون» منتشر شد | دانلود
«پلاریس» با خواننده جدید روی صحنه می‌رود
خواننده جوان ترکیه‌ای به تهران می‌آید
علی اصغر شاه‌زیدی: این روزها مثل کسی نخواندن مهم است
آلبوم «سوتَک» منتشر شد
ناگفته های «مهديه محمدخانی»، خواننده موسيقی سنتی
طنین «ای وطن» در تهران
محمد مبصریان: هرگز به ترکیه نمی روم
مدير روابط عمومي دهمين جشنواره ملي موسيقي نواحي ايران منصوب شد
آلبوم «سرود تنهایی یک رهگذر» رونمایی می‌شود
خواننده «زیر آسمان شهر» در بیمارستان بستری شد
ورک‌شاپ موسیقی فیلم «پیمان یزدانیان» برگزار می‌شود
«علی لهراسبی» بازیگر تئاتر شد
«علی رهبری» در ترکیه کنسرت نوروزی می دهد
برگزاری کنسرت گروه «جاده ابریشم» همراه با «کیهان کلهر» در امارات
ناگفته های «مهديه محمدخانی»، خواننده موسيقی سنتی
نسبت بازیگر زن با دکتر مصدق / مدام در مدرسه توبیخ می‌شدم!
سه هنرمند موسیقی عضو یک شورای تخصصی شدند
گفت‌وگو با «سعید عبداللهی» عکاس باسابقه حوزه موسیقی به بهانه دریافت گواهینامه در سمینار کانن

آخرین اخبار سینما

ایرادهای فیلمنامه ای در فیلم های اسکاری
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (414)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (416)
کارگردان «ماجرای نیمروز»: سیمرغ نگرفتم، خیالم راحت شد
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (415)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (414)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (413)
«هیولاهای شگفت انگیز»، وارث شایسته هری پاتر
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (414)
«هیولاهای شگفت انگیز»، وارث شایسته هری پاتر
گفت‌وگو با کیسی افلک، ستاره «منچستر کنار دریا»
نابغه ای که با «شیون» سینمای کره را زنده کرد
اسکار 2017؛ پیشتازی یک موزیکال در سال بازگشت سیاهان
جواد عزتی: تماشاگر را عشق است
گفت‌وگو با کیسی افلک، ستاره «منچستر کنار دریا»
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (412)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (411)
بهترین فیلم هایی که از بازی های ویدئویی ساخته شده اند
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (411)
ماجرای نیمروز، چگونه پدیده جشنواره امسال شد؟
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (411)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (410)
بهترین‌ها و بدترین‌های سینمای ‌2016 از نگاه مجله «تایم»
گفتگو با «جولیان مور»، ستاره ای درخشان اما کم نور!
برنامه «هفت»؛ کارشناسی یا راه رفتن روی اعصاب مخاطب؟
دخل و خرج تئاتر ایران در گفت و گو با ایرج راد
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (410)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (407)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (408)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (407)
بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما