یک هفته 7 چهره؛ از اصغر فرهادی تا برانکو ایوانکوویچ | ARYAEmusic.IR | بروزترین مرجع موسیقی و دانلود آهنگ در ایران | آهنگ جدید | جدیدترین آهنگ ها | دانلود موزیک | دانلود موسیقی ایرانی | دانلود آهنگ خارجی | دانلود رایگان آهنگ | آریایی موزیک

وبگردی

علت بلاک شدن فایل های جاوا در Gmail
مدل بعدی Hololens سال 2019 عرضه می‌شود
پایان انتظار رئالی ها برای دیدن مثلث BBC
کشف گونه ای از قورباغه به اندازه ناخن انگشت
کاریکاتور: لیونل مسی و اهرام ثلاثه مصر!
آيت‌ الله جنتی 91 ساله شد
نخستین سینمای VR IMAX جهان راه اندازی شد
آشپزی گیلانی با نعیمه نظام دوستِ دوست داشتنی
شرط دولت برای کمک به پیام رسان های داخلی
مغز معتادان آهن ذخیره می کند
عکس‌های جدیدی از گوشی Moto G5 لو رفت
شلیک مسلمان به قلب جده
ایرادهای فیلمنامه ای در فیلم های اسکاری
آشپزی گیلانی با نعیمه نظام دوستِ دوست داشتنی
بازیکن سابق پرسپولیس به لیگ یک یونان رفت
اندی وارهول، نقاشی که از نقاشی متنفر بود
خریدهای اینترنتی عید را آگاهانه انجام دهید
تسکین درد با زهر حلزون
خیز بوگاتی شیرون برای یک رکورد شگفت‌انگیز
آینۀ 10هزار کیلومتری!
ویژگی های شگفت انگیز دوربین گوشی LG G6
دکوراسیون اتاق خواب با بتن، متریال محبوب قرن 21 (1)
10 سال از گل با ارزش «نکو» در اروپا گذشت
نگاهی به خانه‌ی کودکی های «دونالد ترامپ»
نکات مهم در تهیه کباب کوبیده
نقش تبلیغات در بازاریابی
با «آرتور شوپنهاور» آشنا شوید
فریز و بوتاکس صورت، ارزش دارد؟

بی کلام

« انتقام جو » آلبوم موسیقی حماسی پر انرژی از گروه Volta Music

Download this album

« تکنوازی گیتار » آلبوم گیتار کلاسیک زیبایی از په‌په رومرو

Download this album

دو قطعه بسیار زیبا از موسیقی فیلم « نویسنده » اثری از حسین بیدگلی

Download this album

« پرتره ترانه سرایان » موسیقی بیکلام سینمایی از لیبل Chappell Grand Stage

Download this album

« بتهوون در اسپا » آلبوم کلاسیکال آرامش بخشی از لیما موزیکا

Download this album

« موسیقی و رمانس » آلبوم موسیقی بیکلام عاشقانه از مانوئل

Download this album

« مکانیزم مقابله » پیانو کلاسیکال آرام و دلنشینی از گرت بروک

Download this album

« تم ها حماسی » آلبوم منتخبی از برترین موسیقی فیلم ها با اجرای گروه London Music Works

Download this album

« دنیا بدون تو کمی تنهاتر است » آلبوم امبینت تفکر برانگیزی از گلاسیس

Download this album

« شفای جنگل » آهنگ های آرامش بخش بیکلام از لیبل Real Music

Download this album

« Wedding Essential » آلبوم منتخبی از برترین آثار کلاسیک با اجرای گروه The Avalon Consort

Download this album

« تکامل » آلبوم پیانو کلاسیکال آرامش بخشی از آنگوس جی. دابلیو. مکری

Download this album

« جزر و مد بیدار » آلبوم پیانو کلاسیکال زیبایی از آنگوس مکری

Download this album

« یلدا 95 » آلبوم موسیقی بی کلام ایرانی ویژه شب یلدا

Download this album

یک هفته 7 چهره؛ از اصغر فرهادی تا برانکو ایوانکوویچ


گزارش تاثیر گذار خانم روستایی در روزنامه شهروند راجع به «گورخواب ها» طی یکی دو هفته گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده. تحت تاثیر همین گزارش اصغر فرهادی نامه ای خطاب به روحانی نوشت و خواستار توجه ریشه ای تر به حل معضلات اجتماعی شد.

متن خبر


برترین ها - ایمان عبدلی:
 
اصغر فرهادی یا (کارگردان هفته)
 
گزارش تاثیر گذار خانم روستایی در روزنامه شهروند راجع به «گورخواب ها» طی یکی دو هفته گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده. تحت تاثیر همین گزارش اصغر فرهادی نامه ای خطاب به روحانی نوشت و خواستار توجه ریشه ای تر به حل معضلات اجتماعی شد. فرهادی نامه نوشت و متعاقب آن اتفاقاتی قابل پیش بینی در روزنامه های سیاسی افتاد.

آن ها که همواره به خط مشی و سینمای فرهادی انتقاد داشتند این اقدام او را تحمل نکردند و نقدهای تندی نسبت به فرهادی نوشتند؛ یکی نوشته بود شما که با همین گور خواب ها جوایز بین المللی می گیری و از این کلاه نمد نساز و باقی نقد ها هم در همین حال و هوا نوشته شده بود. اما یکی مثل فرهادی حق نوشتن نامه ای این چنینی و در حالت کلی تر تاثیر گذاری اجتماعی ندارد؟ اصلا سینمای او به واقع سیاه نما و ضد میهنی است؟
 
 

موقعیت اجتماعی یک فعال فرهنگی (در اینجا کارگردان سینما) از جایی به بعد وقتی که مجموع شهرت و محبوبیت و اثرگذاری به درجه قابل توجهی از اعتبار رسید، دیگر یک موقعیت معمولی و فارغ نیست. به عبارتی یک کارگردان بین المللی و صاحب نام و البته صاحب سبک از جایی به بعد مسئولیت هایی دارد که آن شهرت و اعتبار برایش ایجاد کرده. موقعیت  این چنینی دیگر یک بعدی نیست، فرهادی در چنین شرایطی فقط یک کارگردان سینما نیست.

 او به واسطه شهرت و اعتباری که دارد ابعاد تاثیرگذاردیگری هم دارد و البته حق این را هم دارد که فعال و کنش مند رفتار کند، زیرا او در سینمایی به اعتبار رسیده که ما آن سینما را درست و غلط «اجتماعی» نام می گذاریم و یا حداقل سینمایی واقع گرا و نزدیک به حقیقت جامعه ایرانی می پنداریم، پس این جنس موضع گیری فرهادی در امتداد شکل فیلمسازی اش است و اصلا باید خوشحال باشیم که او از معدود مشهورهای ایرانی است که وحدت رویه دارد و همگن رفتار می کند. بماند که تاثیر گذاری چنین نامه هایی وقتی که رسانه ای می شود چه بار مسئولیتی برای دریافت کنندگان نامه ایجاد می کند.

در ضمن فراموش نکنیم گاهی کارگردانی داریم مثل: کیارستمی که در حد نهایت کارهنری زیست می کند و هیچ کنش قابل ملاحظه ی اجتماعی هم ندارد، که آن هم در شکل خودش قابل توجیه است. کیارستمی فلسفه و شعر را تصویر می کرد. اساس سینمای او درقالب اجتماع و عوام نمی گنجید و اگر هم علنا وارد منازعات نمی شد، باز هم شکل دیگری از وحدت رویه را به نمایش می گذاشت، او عمیق تر و بلند مدت تر اثر گذاشت. اما از فرهادی که بگذریم می رسیم به آن هایی که انتقاداتی این چنینی می کنند و با یک خلط مبحث کلیشه ای کنش اجتماعی فردی صاحب نام را به جوایز بین المللی و سبک سینمایی اش پیوند می دهند.

آن هایی که در واقع در تحلیل وقایع دچار احساسات گرایی می شوند به عبارتی رمانتیسیسم باعث می شود در تحلیل و تبیین موضوع دچار غلبه احساسات شوند و احساسات نه چندان مثبت خودشان را نسبت به فرهادی یا هر کس دیگری تعمیم بدهند. با ترکیب چند اتفاق و چند حالت به یک نتیجه گیری مبهم و پر خطا برسند. فرضا که فرهادی با سیاه نمایی جوایز درو می کند و فرض بر این می گیریم که تعلقات خاطر سیاسی نامطلوب دارد و اصلا دشمن شاد کن است، اما آیا در این موضوع و این نامه کار اشتباهی انجام داده؟ نمای نزدیک این اتفاق چیزی جز دغدغه ای برای کمرنگ کردن مشکلات اجتماعی نیست. بی جهت دشوارش نکنیم. نام فرهادی یک ظرفیت است که می توانیم از آن بهره ببریم.


 
علی مطهری یا (نامزد هفته)

زمزمه ی کاندیداتوری احتمالی علی مطهری در انتخابات آتی فضای رقابت های سیاسی را کمی تکان داد. پیش از این صحبت از نام هایی چون: میرسلیم و قالیباف هم به عنوان رقبای روحانی شده بود. میرسلیم که اساسا چهره ی کاریزماتیکی نیست و قالیباف هم آمدنش در فال است. گرچه که تجربه شکست های قبلی هم نمی تواند ما را خیلی نسبت به حضور موفقیت آمیز او دلخوش کند. با همه ی این احوالات مطهری مورد ویژه ای است. او به واقع می تواند با حضور احتمالی اش ریاست جمهوری روحانی را در دور دوم به چالش بیاندازد و اصلا شاید روحانی را اولین رئیس جمهور تک دوره ای کند.

چرا مطهری تا این حد کاریزماتیک و سمپات شده؟ نیازی نیست تمامی کنش های این چند ساله اش را به خاطر بیاورید. اگر فقط گوشه ای از حرف های او را در ذهن داشته باشید درمی یابید که او یک حیات منحصر به فرد دارد. پس اولین عامل جذابیت او اصالت است. او اصیل است و کپی هیچ کس  و تحت لوای هیچ حزبی نیست.
 
 

بی تعارف در مورد مسائلی مثل: حجاب در منتهی الیه راست های ایران زیست می کند و در مسائلی چون حصر هم چپ تر از او نیست. این خاص بودگی و منحصر به فرد بودن را بگذارید در کنار چهره ی قهرمانی که دارد. رفتار و طرز ابراز او کلا حماسی است و مورد پسند ذهن هایی است که از سیاست و آدم هایش توقعات سنتی دارند. همان هایی که تعدادشان در ایران امروز کم نیست و این یک واقعیت است که ما به رغم تمام پیشرفت های ظاهری که داشته ایم در بطن و ذهنیت هنوز سنتی هستیم و در عرصه ای چون: سیاست هنوز هم منتظر یک نفر، یک اتفاق و یک حماسه هستیم که بیاید و یک دفعه ورق برگردد و همه چیز روبراه شود (به آدم های سیاسی صفر و صد نگاه می کنیم، منتظریم یک جریانی نامزد خاصی معرفی کند که یک شبه همه مشکلات را حل می کند)

مطهری چفت چنین موقعیتی است. مردم به او و آدم های مثل او به مثابه قهرمانی نگاه می کنند که نمی ترسد و هر حرفی را می زند و البته تحت تاثیر هیچ لابی و جریانی قرار نمی گیرد (مثلا اگر روحانی تحت پرچم رفسنجانی و نگرش او قدم می زند، مطهری این طور نیست). مردم سیاست مدار شجاع دل و بدون ملاحظه را بیشتر دوست دارند وهمین ویژگی ها تهدید بزرگی است برای روحانی، اگر که مطهری بیاید. فراموش نکنید که مطهری فرزند شهید مطهری هم هست و یادگار روزهای خوش انقلاب.

در هر صورت اگر قرار بر آمدن مطهری باشد و او بر فرض مثال به جایگاهی هم برسد مطمئنا در موقعیت یک رئیس جمهور نمی تواند این چنین بی ملاحظه و فارغ رفتار کند رئیس جمهور در بی نهایت گره های سازمان یافته قرار دارد که اجازه عمل قهرمانانه و حماسی را از او می گیرد. نه این که این گره بد باشد و الزاما مانع کار، به هر حال یک رئیس جمهور با یک نماینده بی نهایت تفاوت دارد و در حالتی کلی تر دنیای امروز حماسه و قهرمان نمی خواهد!

 آدم هایی می خواهد که از توانایی های محدودشان اطلاع داشته باشند و حد نهایت مطلوبیت را در وضعیت بغرنج حاصل کنند. خصوصا اگر  این انسان ها رئیس جمهور باشند و مسئولیت حقوقی خطیر هم داشته باشند و بدتر این که در جایی مثل ایران زیست کنند که مردمش به حکام به چشم ناجی نگاه می کنند.

 به هر حال زدودن تصویر اساطیری از یک سیاست مدار برای مردمی که دائما گمان می کنند کاستی ها از سمت حکومت است و خودشان مسئولیتی ندارند، کار دشواری است که نیاز به سال ها فکر سازی و بعید سازی از امر هیجانی دارد. ما مردم باید باور کنیم که امر یک شبه ورستم دستان مال افسانه هاست. سیاست ذره ذره و گام به گام و با حوصله جلو می رود. این فضا و و آن دیدگاه به درد امورات انقلابی کور می خورد، نه حرکات اصلاحی روشن.


 
برانکو ایوانکوویچ یا ( سرمربی هفته)

کارلوس کی روش اردویی در دبی تدارک دیده بدون بازی تدارکاتی و بدون همراهی لژیونرها صرف جهت ایجاد هماهنگی برخی ملی پوشان! از آن طرف در میان تعطیلات دو هفته ای نیم فصل پرسپولیس و برانکو به فکر بازیهای دشوار نیم فصل دوم و البته لیگ قهرمانان آسیا هستند. عرصه برای گروکشی میان این دو مربی موفق ساکن ایران مهیا شده هر دو نگرانند. یکی برای تیم ملی و دیگری برای پرسپولیس و هر دو هم در وهله ی اول حق دارند و بیهوده نمی خواهند. اما فارغ از تعصبات رنگی و دسته بندی های کاذب برانکو محق تر است یا کی روش؟

واقعیت فوتبال امروز و مقایسه شرایط لیگ ها و تیم های ملی سطح اول دنیا به وضوح نشان می دهد که هیچ جای دیگر اردوهای چند هفته ای و بلند مدت برای تیم های ملی برگزار نمی شود و اصلا این شکل از برگزاری اردو منسوخ شده! آن هم با چند بازیکن مصدوم و البته بدون مترجم و دستیار ایرانی!
 
 

کی روش به تبع آن چه  که از فضای فوتبال ایرانی کسب کرده با این شکل اردوها به نوعی خودش را تحمیل می کند. تحمیل یعنی این که سیطره ی خودش را با برگزاری اردوهای بلند مدت نشان می دهد. در حقیقت غیبت مدیران مقتدر و مسئولیت پذیر به او یاد داده که باید خودش متولی همه ی کارباشد، تا کارنامه اش زیر سئوال نرود. پس همان تاکتیکی را که در زمین و با تیم ملی اجرا می کند، بیرون ازآن هم  در پیش می گیرد؛ تدافعی و پرخاش گر و درگیر! حتی گاها مازوخیستی رفتار می کند. می داند که بسیار مدیرانی هستند که پشت او قایم شده اند و دائما بی اعتماد تر از روز پیش است. کی روش عصبی کنار زمین قدم می زند و عصبیت زده و پرخاش گرایانه هم حرف که نه مونولوگ می گوید. برای او هر کسی یک دشمن بالقوه است. مگر این که خلافش ثابت شود.

آن طرف داستان برانکویی داریم که در فوتبال ایرانی تجربیاتی مشابه کی روش داشته. هم در تیم ملی و هم پرسپولیس تن اش به تن مدیران ایرانی خورده. او دو سالی است که پرسپولیس را از فرش به عرش رسانده و حالا در فصلی که بوی قهرمانی می دهد، دو بازکن مهم تیمش را با قانونی عجیب از دست می دهد. مجبور است دو اوکراینی بی کیفیت را تحمل کند، و در روزهای نقل و انتقالات تیم را بی صاحب می بیند.  برانکو هم وارث کاستی ها و فرصت طلبی ها مدیران باشگاهی است. او هم می داند که با یک شکست همه علیه او خواهند شد (مثل بازی با ذوب آهن) و می داند که اینجا شکست خیلی یتیم است. پس دلواپس تر از همیشه فکر داشته ها و نداشته هایش است و البته در این مورد بر اصلی قانونی هم پا فشاری می کند.

با لجبازی های کی روش یک تیم ملی و یک پرسپولیس با کلی پشتوانه مردمی آسیب خواهند دید که همان پشتوانه مردمی اگر به تقابل تبدیل شود دمار از دو طرف در خواهد آورد.
مدیران محترم تصمیم گیرنده در حوزه فوتبال اگر واژه های مثل: وطن دوستی، خدمت به مردم نخ نما شده حداقل تعهد کاری داشته باشید. تعهد کاری که امری قراردادی و نه چندان ثقیل است. دعوای برانکو و کی روش یک دقیقه اش هم زیاد است، لطفا صلحی ساختاری و پایدار ترتیب دهید .


 
امیر سرکرده یا (کارشناس هفته)

ماجرا از این قرار است که چندی پیش کارشناس هواشناسی تلویزیون در میانه ی پیش بینی های متداول هواشناسی کنایه ای هم به برجام و توافق تقریبا نافرجام با آمریکایی ها می زند و مورد توجه قرار می گیرد. به هر حال بخش هواشناسی کاملا تخصصی است و هر گونه اضافه و حاشیه ای که در اظهارات یک کارشناس در این بخش شنیده شود به شدت به چشم می آید.

گاه در یک تاک شوی تلویزیونی مهمان برنامه اظهاراتی خارج از حد و حدود عنوان می کند که با توجه به عرف برنامه سازی امر خیلی غیر قابل منتظره ای نیست، اما بخش هایی مثل: هواشناسی اصولا خیلی غیر قابل انعطاف است و تعریف خاص و محدود دارد. پس هرگونه حرف و سخنی خارج از قاعده ای در آن به چشم می آید و فی نفسه گل درشت خواهد بود.
 
 

از این منظر و اصلا از لحاظ اصول کار خبری اقدام این کارشناس محترم غیر حرفه ای و نسنجیده است. زیرا ساختار شکنی کرده و این ساختارشکنی  به فایده و نفع نیست و بیشتر به هرج و مرج دامن می زند. ساختار شکنی گاه معنای پیشرو بودن و خط شکنی و امر خلاقه دارد و گاه اقدامی از سر بی تدبیری است و صرفا تولید شلختگی می کند و شلختگی هم پشت بندش عصبیت می آورد. یک کارشناس هواشناسی می تواند در منزل و در تاکسی از شرایط پس از برجام ناراضی باشد و لب به انتقاد بگشاید. اما در مدیوم رسانه و فرصتی که دوربین صدا و سیما در اختیارش گذاشته فقط آنارشیسم تولید می کند و چه بسی با خودخواهی اش به نوعی بی عدالتی دامن می زند.

مقصود از بی عدالتی به یغما بردن وقت آن عده ای از مخاطبان است که نمی خواهند و تمایل ندارند در میان منازعات سیاسی قرار بگیرند. باید باور کنیم که آن عده ای که پیگیر اخبار هواشناسی هستند، لزوما پیگر برجام هم نیستند. مخاطبان هواشناسی دایره بسیار گسترده تری دارند و برجام را مخاطب محدود تری دنبال می کنند. از همین جهت گاه با یکی دوجمله هم ناخواسته ایجاد هرج و مرج می کنیم و حقی از دیگران ضایع می کنیم.، ضایع کردن حق فقط در صف نانوایی و اختلاس میلیاردی که نیست. جهان پیچیده امروز تمام مفاهیم را چند بعدی و ظریف کرده و اگر در موقعیتی قرارمی گیریم بهتر است با ظرافت تر و سنجیده تر رفتار کنیم احتمالا.

نکته ی بعدی در مورد این ممنوع التصویری تکذیب شده، مساله ی قداستی است که گاه به بعضی واژه ها می دهیم. مثل واژه: «ممنوع التصویر». گاها مدیران رسانه حق دارند با ابزار تنبیه و تشویق خط مشی و راهبرد خود را به کارکنان تحمیل کنند. ما مردم اما در شرایطی که خط کشی ها تقویت شده و دائما جبهه بندی شده قضاوت می کنیم. فکر می کنیم صرف این که کسی ممنوع التصویر شده محق است و مورد ظلم واقع شده. در صورتی که این ها ابزار تنظیمی یک مدیر است اگر که موقتی باشد و نان کسی آجر نشود، خیلی هم بیراه و ناصواب نیست.


 
پوران فرخزاد یا(درگذشت هفته)

پژوهشگر- نویسنده و محقق ایرانی یا واضح تر؛ خواهر بزرگ فروغ. زیست عجیبی داشت به نوعی در تمام سال های پس از فروغ سخن گوی حواشی و متن خانواده پر دامنه فرخزاد شده بود. آن قدر که این سخنگویی برای رسانه ها جذاب بود گاه خودِ او را فراموش می کردند. همو که اثری کم نظیرمثل: «کارنمای زنان کارای ایران از دیروز تا امروز» را جمع آوری کرد، تا اعتماد به نفسی در کالبد زن ایرانی بدمد.
 
 

پوران در تشییع جنازه ای خلوت و در سرمای دی ماه رفت و بدرقه اش انگار لطفی نداشت؛ چگونه پایان تاریخ پر حادثه یک خانواده که انگار گرته ای از تاریخ معاصر ایران بوده اند، کم لطف تر از فلان خواننده درجه چندم پاپ می شود؟ این بی توجهی به خود ما نیست؟ خانواده فرخزاد به شکل عجیبی سهم زیادی در تمام مجادلات پر حرف و حدیث سیاسی و فرهنگی نیم قرن گذشته داشته اند. نام آن ها را می شود در گعده های روشنفکری دهه های سی و چهل خورشیدی دید. ابراهیم گلستان هم در کنار آن ها می آید و منازعات سیاسی دوران انقلاب هم به همچنین! این همه سهم از تاریخ داشتن برای یک خانواده گویی خودِ خودِ خوشبختی است. همه ی ما در تلاشیم برای ذره ای ماندگاری و ماندن در صفحات تاریخ. این دو نفر بی گمان جوهر نام هایشان حک صفحات تاریخ معاصر ایرانی شده به هر گوشه ای که گریز بزنید، نامی از آن ها می آید. زنی تنها در آستانه فصلی سرد باشید یا یک شومن گمراه.

فریدون اگر گمراه شد و به راه باطل رفت، فروغ اما چیز دیگری بود. شاعری جاویدان آن قدر که جاودانه هایش بر دوش پوران سنگینی می کرد. خوشبختی نان امروز نیست خوشبختی شاید نوری است که گاها بعد از ما می تابد و جای پاهای ما را به آیندگان نشان می دهد، برای فروغ و پوران که حداقل این گونه بود.

این همه حرف و حدیث این همه بحث و جدل یعنی این که دو نفر(پوران و فروغ) مهم بودند و عزیز. برای پوران فرخزاد این دنیا و آن دنیا ندارد، چون جاودانگی مرز ندارد. خدای دی ماه بیامرزدشان.


 
یحیی مشراپوف یا (تروریست هفته)

نخستین ساعات سال 2017 برای ترکیه امتداد خونریزی و تروریسم بود. به نظر درد سوریه ، لبنان، یمن و عراق حالا به تن ترکیه افتاده و تروریسم هر لحظه بیشتر از پیش در خاورمیانه ترکتازی می کند. مردم بی گناه در اولین ساعات سال جدید بی خبر از همه جا قربانی ترور هایی می شوند که خیلی کورند و حتی در رساندن پیام به سیاستمداران حاکم ترکیه موفق عمل نمی کنند. مطمئنا آن روزها که اردوغان ژست سیاست گذاری در سوریه و به طور کلی خاورمیانه گرفته بود، فکرش را هم نمی کرد این چنین درگیر و دچار تروریسم شود. اما ذره ذره افول ترکیه مدرن در کنار منافعی که هم جهت با قدرت های بزرگ مثل: روسیه و آمریکا نبود چنان با ترکیه کرد که افتد و دانی!
 
 

شوربختی های ترکیه شاید از بهارعربی شروع شد. از دست دادن پایگاه کشورهای عربی بر اساس تحولات غیر قابل پیش بینی، اردوغان را به پایگاه سازی در کشورهایی دیگر سوق داد. ترکیه عضو ناتو و هم پیمان با غرب سال ها از پس این هم پیمانی توسعه داشته و توانست به سطح خاصی از پیشرفت و رضایت عمومی حداقل در میان کشورهای خاورمیانه برسد، اما بهار عربی آمد و ترکیه جایگاهش را میان عرب ها از دست داد. ترکیه یک سطح ضعیف شد. نفوذش در منطقه کم تر شده بود تا این که جنگ سوریه شروع شد و دومین بزنگاهی که ترکیه را ضعیف کرد، بر اساس افتراق با آمریکایی ها بود در مساله کردها. اردوغان کردهای سوریه را قدرتمند نمی خواست، چون ترس هم پیمانی با کردهای داخل ترکیه و تشکیل حکومتی مشترک او را نگران می کرد. از طرفی هم آمریکا حاضر نبود دست از حمایت کردها بردارد. آمریکا دیگر برای ترکیه آمریکای سابق نبود و نشد.

اتفاق سوم جنگنده سوخو بود که ترکیه منهدم کرد و آغاز اختلافات با روسیه شد. اردوغان بعدتر عذرخواهی کرد. اما خب دوران گذار از آن قهر تا این آشتی برای ترکیه هزینه ساز شد. ترکیه باید دل روسیه را به دست می آورد. حالا که آمریکا هم را به طور کامل نداشت. بزنگاه چهارم معادلات سوریه بود؛ برخلاف آن چه پیش بینی می شد وزن ایران و روسیه در مقابل شورشی ها سنگین شد و حالا ترکیه ناچارا به ایران و روسیه نزدیکتر باید میشد که شد، اما این خود دلیل تردیدی است که کل حکومت ترکیه را فرا گرفته، تردید میان آغوش نامطئمن غربی و یا آغوش تازه باز شده شرقی؟

تردید تا تصمیم برای ترکیه هزینه ساز است و این روزها تروریسم و آشوب نفس آن ها را گرفته. اردوغان باید انتخاب کند و شاید راه سوم افزودن بر اقتداری شبه استبدادی است.  گزینه ای که با توجه به سرکوب های گسترده در ترکیه این روزها نزدیک هم به نظر می رسد. اما آن وقت رویایی چون اتحادیه اروپا را باید به فراموشی سپرد. شاید نباید جبر جغرافیایی و فاصله میان توانایی ها و آرزوها را فراموش کرد، حداقل در مملکت عثمانی!


 
نیما یوشیج یا (شاعر هفته)

لعنتی ترین ذات الریه تاریخ را نیما گرفت در میانه دی ماه و از فرط سرمای زمستان. مردی که با تفکرش زبان شعری ما را گسترده کرد و خب ما همه با شعر آمیخته ایم و وقتی زبان شعری مان گسترده می شود، در واقع ابزار تفکرمان گسترده شده. نیما وزن شعر را نه صرفا در جاهایی تعریف شده، بلکه بر اساس موسیقی کلام جا گذاری کرد و کلا دنیای جدیدی در کلام فارسی ساخت. کلام فارسی در شعر تا نیما تاریخ پر بار و هزار ساله ای داشت که کمی به کهنگی می زد و اما با رنسانس او حیاتی دوباره یافت.
 
 

این ها همه تعارف و اغراق نیست به گواه متخصصان زبان شعری. نیما اتفاقی بود که تاریخ شعر فارسی را به قبل و بعد خودش تقسیم کرد. منظور و مراد این که این روزها اگر هر کسی دچار غلیان احساسات زودگذر می شود چند کلمه کنار هم می گذارد و گمان می کند شعری سروده و بعد از سر بی سوادی خودش را به شعر نیمایی می چسباند، بدانیم که شعر نیمایی در عین سهل و سادگی ممتنع بوده و ثمره ی سال ها غور در شعر فرانسه، پس نمی شود کاستی های زبان شعری را به بهانه ی تجدد گذاشت و به نیما وصل شد. همین دیگر! با ارجاعی به نیما این پاراگراف را می بندیم :«فکر ساده، درکِ کم، اندوه کم»

دیدگاه ها

آخرین اخبار موسیقی

اولین کنسرت «نیما علامه» برگزار می‌شود
اسامی گروه‌های برگزیده فستیوال موسیقی معاصر تهران اعلام شد
نیاوران میزبان گل و صدا می شود!
کنسرت علی زندوکیلی با اجرای قطعات آلبوم «رویای بی‌تکرار» برگزار می‌شود
«سالار عقیلی» به تلویزیون می‌رود
لوریس چکناواریان: هر روز عشق را تجربه می‌کنم
گاو شیرده را دادم و دوتار خریدم
کنسرت زمستانی «علیرضا قربانی» در تالار وحدت برگزار می‌شود
موزیک ویدئو «دیره» از گروه موسیقی «سون» منتشر شد | دانلود
«پلاریس» با خواننده جدید روی صحنه می‌رود
خواننده جوان ترکیه‌ای به تهران می‌آید
علی اصغر شاه‌زیدی: این روزها مثل کسی نخواندن مهم است
آلبوم «سوتَک» منتشر شد
ناگفته های «مهديه محمدخانی»، خواننده موسيقی سنتی
طنین «ای وطن» در تهران
محمد مبصریان: هرگز به ترکیه نمی روم
مدير روابط عمومي دهمين جشنواره ملي موسيقي نواحي ايران منصوب شد
آلبوم «سرود تنهایی یک رهگذر» رونمایی می‌شود
خواننده «زیر آسمان شهر» در بیمارستان بستری شد
ورک‌شاپ موسیقی فیلم «پیمان یزدانیان» برگزار می‌شود
«علی لهراسبی» بازیگر تئاتر شد
«علی رهبری» در ترکیه کنسرت نوروزی می دهد
برگزاری کنسرت گروه «جاده ابریشم» همراه با «کیهان کلهر» در امارات
ناگفته های «مهديه محمدخانی»، خواننده موسيقی سنتی
نسبت بازیگر زن با دکتر مصدق / مدام در مدرسه توبیخ می‌شدم!
سه هنرمند موسیقی عضو یک شورای تخصصی شدند
گفت‌وگو با «سعید عبداللهی» عکاس باسابقه حوزه موسیقی به بهانه دریافت گواهینامه در سمینار کانن

آخرین اخبار سینما

ایرادهای فیلمنامه ای در فیلم های اسکاری
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (414)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (416)
کارگردان «ماجرای نیمروز»: سیمرغ نگرفتم، خیالم راحت شد
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (415)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (414)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (413)
«هیولاهای شگفت انگیز»، وارث شایسته هری پاتر
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (414)
«هیولاهای شگفت انگیز»، وارث شایسته هری پاتر
گفت‌وگو با کیسی افلک، ستاره «منچستر کنار دریا»
نابغه ای که با «شیون» سینمای کره را زنده کرد
اسکار 2017؛ پیشتازی یک موزیکال در سال بازگشت سیاهان
جواد عزتی: تماشاگر را عشق است
گفت‌وگو با کیسی افلک، ستاره «منچستر کنار دریا»
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (412)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (411)
بهترین فیلم هایی که از بازی های ویدئویی ساخته شده اند
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (411)
ماجرای نیمروز، چگونه پدیده جشنواره امسال شد؟
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (411)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (410)
بهترین‌ها و بدترین‌های سینمای ‌2016 از نگاه مجله «تایم»
گفتگو با «جولیان مور»، ستاره ای درخشان اما کم نور!
برنامه «هفت»؛ کارشناسی یا راه رفتن روی اعصاب مخاطب؟
دخل و خرج تئاتر ایران در گفت و گو با ایرج راد
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (410)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (407)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (408)
چهره ها در شبکه‌های اجتماعی (407)
بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما